Juhanův úspěch inspiroval
Ferdinanda Porsche
k pojmenování všech sportovních
vozů značky se čtyřmi vačkovými
hřídeli Carrera

Jaroslav Juhan

Jaroslav Juhan se narodil 13. října 1921 v Praze. Závodění měl v krvi již odmala, koneckonců jeho starším bratrem byl slavný motocyklový závodník František. Po válce se stal dovozcem italských aut a autobusů a v roce 1951 uprchl z politických důvodů do Latinské Ameriky, do Guatemaly. I tam začal dovážet italská auta. v roce 1953 se stal autorizovaným dealerem sportovních vozů značky Porsche. Kvůli popularizaci a lepšímu odbytu vozů se rozhodl účastnit se automobilových závodů. První úspěchy na typu 356 ho motivovaly v nové kariéře pokračovat s vozem Porsche 1500 Super a hned první závod, Carrera de Pacifico vyhrál. Okamžitě objednal dva nové závoďáky – Spydery 550. v témže roce startoval na Carrera Panamericana a od druhé části závodu se ujal vedení ve třídě do 1600 ccm... >> více

Jaroslav Juhan se narodil 13. října 1921 v Praze. Závodění měl v krvi již odmala, koneckonců jeho starším bratrem byl slavný motocyklový závodník František. Po válce se stal dovozcem italských aut a autobusů a v roce 1951 uprchl z politických důvodů do Latinské Ameriky, do Guatemaly. I tam začal dovážet italská auta. v roce 1953 se stal autorizovaným dealerem sportovních vozů značky Porsche. Kvůli popularizaci a lepšímu odbytu vozů se rozhodl účastnit se automobilových závodů. První úspěchy na typu 356 ho motivovaly v nové kariéře pokračovat s vozem Porsche 1500 Super a hned první závod, Carrera de Pacifico vyhrál. Okamžitě objednal dva nové závoďáky – Spydery 550. v témže roce startoval na Carrera Panamericana a od druhé části závodu se ujal vedení ve třídě do 1600 ccm. Pouze technická závada ho stála vítězství. Rok nato se zúčastnil Panamericany už jako tovární jezdec. Během závodu se rozpoutal nelítostný boj o prvenství s tehdejším č. 1 u Porsche Hansem Herrmannem. Po 3077 kilometrech proletěli Herrmann a Juhan cílem a slavili s odstupem pouhých 36 sekund dvojnásobné vítězství pro Porsche.

Tento úspěch a z podnětu Juhana, jemuž nikdo neřekl jinak než „Jerry“, se Ferry Porsche nechal inspirovat a pojmenoval všechny sportovní vozy Porsche vybavené čtyřmi vačkovými hřídeli “Carrera”. v roce 1954 v Buenos Aires pokračoval Juhan ve své úspěšné kariéře dalším vítězstvím ve třídě v závodě 1000 mil, když celkově skončil jako čtvrtý. I v Evropě zanechal Juhan své stopy, když v roce 1955 v Le Mans získal spolu s Glöcknerem pro Porsche vynikající 6. místo. Navzdory těmto úspěchům se Juhan považoval, dle vlastních slov, za “obyčejného amatéra, který závodí jen proto, aby ta auta lépe prodal”... Ačkoliv obchod s Porsche kvetl, opustil Juhan Guatemalu kvůli nestabilní a nebezpečné politické situaci v r. 1961 a odstěhoval se s manželkou Denise zpět do Evropy, do Švýcarska. Juhan se zabýval nadále různými obchodními aktivitami a vyvíjel i své produkty, např. podvojné pneumatiky. Na těchto gumách jezdí dodnes vybraná auta ženevské policie. Kontakt s firmou Porsche nikdy nepřerušil a stýkal se především s Wolfgangem Porsche, Huschke von Hansteinem a samozřejmě Hansem Herrmannem, s kterými ho spojovalo dlouholeté přátelství. Značce Porsche zůstal Jerry věrný i na veřejných silnicích. Do vysokého stáří usedal za volant svého Porsche 928 S4. Firma Porsche pak ve všech svých materiálech a archivech prezentovala Jaroslava Juhana jako svého významného spolupracovníka a celoživotního věrného reprezentanta. Juhan byl i jedním z prvních čestných členů a podpůrců Porsche Classic Club Vratislavice. s Jaroslavem Juhanem v roce 2011 odešla velká osobnost krátké české poválečné automobilové scény, člověk s velkým srdcem a smyslem pro humor.