Současné Panamericany
se každoročně účastní
stovka posádek více než
dvaceti národností.

Trasa závodu

V obnovené historii závodu se celý podnik vždy uskuteční v deseti dnech, zpravidla ve druhé polovině října. Poslední tři roky se přejímky, prezentace posádek, start a prolog odehrávaly v přímořském letovisku Veracruz na pobřeží Mexického zálivu. Letos to bude jinak – start se bude konat ve státě Chiapas poblíž guatemalských hranic, nějakých 650 kilometrů od Veracruzu, kde si vyzvedneme vše potřebné. Hned v první etapě vystoupají závodní vozy a jejich servismani do nadmořské výšky téměř 2000 metrů nad mořem... >> více

V obnovené historii závodu se celý podnik vždy uskuteční v deseti dnech, zpravidla ve druhé polovině října. Poslední tři roky se přejímky, prezentace posádek, start a prolog odehrávaly v přímořském letovisku Veracruz na pobřeží Mexického zálivu. Letos to bude jinak – start se bude konat ve státě Chiapas poblíž guatemalských hranic, nějakých 650 kilometrů od Veracruzu, kde si vyzvedneme vše potřebné. Hned v první etapě vystoupají závodní vozy a jejich servismani do nadmořské výšky téměř 2000 metrů nad mořem, aby poznali pohostinnost starobylého města Oaxaca de Juárez, metropole stejnojmenného státu. V těsné blízkosti města se nachází předkolumbovské zapotécké město Monte Albán, jehož historie sahá až do 5. století před n. l. je to nejjižněji položený průjezdní bod trasy závodu, odtud už celá karavana účastníků směřuje stále na sever.

Druhým průjezdním bodem je samotné D.F., tedy Districto Federal, neboli hlavní město celé země – Mexico City. Podle některých údajů se jedná o vůbec největší aglomeraci na světě, ve které žije přes dvacet milonů lidí. Odtud pak trasa stoupá do oblasti města Morelia, poblíž něhož se koná Mexická rallye, závod soudobého mistrovství světa. V provincii Morelia posádky vystoupají až do tří tisíc metrů nad mořem, aby se přes město Guanajuato, nechvalně proslulé zdejšími mocnými drogovými kartely, dostaly v předposlední etapě do Zacatecas. To však nebude konec – ročník 2015 zamíří dále na sever do města Durango – tam teprve ti šťastnější, po více než 3000 ujetých kilometrech, spatří vytoužený finiš legendární Carrery.

Trasa celého závodu měří 3300 km a z toho rychlostní zkoušky na uzavřené trati celých 580 km. Každý den tak posádky musí v průměru ujet 450 km spojovacích úseků a 100 km rychlostních zkoušek. To vše v teplotách často překračujících třicítku a v nadmořské výšce mezi 2000 a 3000 metry nad mořem. Každý, kdo dokáže po této prověrce projet cílovou rampou, je zcela jistě vítězem.